Wednesday 20 April 2011

edisi aku patahlah hati

ini bukan edisi sentap hati mak, nak.
ini edisi terbitan aku sendiri, edisi aku patahlah hati.

ape? korang senang ke nak dapat simptom patahlah hati nih? ha?
its not that easy okey.

patahlah hati ni bukannye senang dapat tau. bukan macam korang bole jumpe dan kutip je tepi jalan. woh no no no. not like that.

berbeza dengan sakit hati, makan hati atau terluka hati. itu semua yang korang carik pasal sendiri cuma korang je yang tak nak ngaku.

patahlah hati merupakan satu perjalanan jauh. kerana ianya bermula dengan suka hati dan diikuti dengan rela hati. apabila konstraksi berlaku sebelum masanya maka terbitlah patahlah hati ini.

semenjak dua menjak ni aku banyak sabarkan diri aku dalam ape jua hal keadaan pon atau dengan sesiapa jua aku berhadapan pon. tak kira mereka tu dari yang tersayang hinggalah ke yang terbenci. banyak aku sabarkan diri walau kadang tuh terabai diri.

bermula dengan suka hati. apabila kite suka sesuatu itu so dengan sendirinya kite akan jadi rela hati. dan ape pon tak pe. tak minta dibalas cuma hendak lah jugak dihargai. itu saja. susah ke?

korang ingat ape toll-girl pon terasa berbunga hati bile ko bayar tol cakap thank you. memang tu kije bagi tiket dan amek payment dari korang. korang perasaan tak tangan dia tuh bape ribu kali doh pakai hulurkan tiket. penah weh. memang la tuh kije dia. pernah tak korang pikir kalu dorang hulur tiket pakai kaki ngan pnuh ngan bulu betis yang lebat. lalu tak korang nak lalu? kan? so, learn to appreciate people if you want to be appreciated.

kesimpulannya mood aku hari ini ialah patahlah hati. dalam keadaan sebegini aku memang takkan expect sesiapa pon memujuk hati sebab itulah adalah risky. aku lebih suka luahkan rasa dan pujuk diri. biasenya aku akan mulakan dengan mengutuk orang sepuas hati aku dan salahkan mereka dengan sesuka hati. bila dah puas dah aku diam jap. then diam lagi. tarik nafas dalam-dalam aku cuba buang semua tuh. aku muhasabah diri. mane silapnya langkah aku ni. aku sematkan dalam hati Tuhan itu Maha Adil. aku menangis sepuasnya kerna Allah. dan aku bangkit kembali dengan menyerah diri pada Allah.

Moral of the Story kate omputeh : Jangan sesekali berharap "appreciation" daripada mereka yang berhati batu dan bodoh sombong.Mereka ini yang sangat berat mulot untuk says thank you or sorry tiap kali buat salah. Mereka ini juga amat memilih bulu dengan melayan orang tidak sama rata, memilih-milih. Mereka tiada inisiatif langsung untuk gembirakan orang. Mereka ini pentingkan diri-sendiri saja.

well, Im not a perfect person. but Im proud being a muslimah and loved by Allah s.w.t 


Notes : Silent Mode.


No comments:

Post a Comment

terima kasih daun keladi :)

Copyright to IYda Juhar
Designed by UMIESUEstudio 2015