Thursday 24 June 2010

rezeki



rezeki.

meh sini kite bercakap tentang rezeki.

ape yang dikepala korang bile sebut je perkataan "rezeki" ?? adakah wang berkoyan? adakah pangkat? adakah darjat? adakah anak? adakah camera dslr? hhahaha...

agak meluas untuk memahami konsep rezeki ini. namun pemikiran sesetengah individu amat cetek dengan pemahaman rezeki. maybe, otaknye sudah disetkan oleh persekitaran kehidupan.

saye mahu kongsi pengalaman saye tentang salah satu rezeki yang dikurniakan baru-baru nih. saye telah dijemput menjadi tetamu Allah. saye telah selamat pergi dan pulang ke Madinah dan Mekkah bagi melaksanakan ibadat umrah. Alhamdulillah semua berjalan lancar even cuaca disana mencecah 50c. itu saye jadikan cabaran.

diusia yang agak muda. dan bukan pula berasal dari keturunan orang yang berpangkat dan berharta. juga bukan memegang jawatan yang tinggi dalam pekerjaan. ramai kalangan rakan dan famili yang agak terkejut bila dapat tahu saye akan pergi menunaikan umrah baru-baru nih.

dari sudut positif : ade yang sangat gembira dan menyokong pemergian saye ke sana. ade yang bagi sedekah duit. ade yang kirimkan doa. ade yang doakan saye.

dari sudut negatif : ade juge yang memperlekehkan saye. ade juge yang perli saye. ade juge yang tanye mane saye dapat duit. ade juge yang mencebik.

sebagai kesimpulan, saye hanya mengambil sudut positif sahaja. dan meninggalkan yang negatif itu jauh2 even hati saye agak tersinggung. tapi saye abaikan saje. ade aku kesah?? hahhaaa..

meh sini nak cerita....
sebelum nih, keinginan saye untuk menjadi tetamu Allah amatlah tinggi. itu adalah cita2 saye. even simpanan dalam tabung haji belum mencukupi. tapi saye tetap berdoa untuk pergi. bagi saye, tiada yang mustahil andainya sesuatu itu diizinkan Allah swt.

suatu hari, mokni (ibu saudara saye) offer saye untuk ke sana. jujur saye ckp wang saye belom cukop. dia reply,itu bkn masalah. saye terlalu excited. jadi, dari A-Z saye uruskan semuanya perjalanan kami ke sana. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar even kami terpaksa menumpang mahram.

Yer!!! Pemergian saye ke sana fully sponsored by mokni. saye tiada keluarkan wang satu sen pon. saye hanya bawa roh + jasad saja. Dan lebih dasyat lagi saye ke sana dengan 1% knowledge. but, still im ready to go. why??? becoz my spirit was there. dan bukan mudah untuk dapat peluang ini. saye berdoa dan terus berdoa, agar Allah menerima saye sebagai tetamu-Nya. dan ini rezeki saye. jadi saye takkan menolak.

nape mokni nak bawak saye g sane ??? entah. saye pon tak tau,tanye la dia. hahha. pertamanya, sebab dia mampu. sebab dia sayangkan saye seperti anaknya sendiri. sebab dia nak lihat saye hidup bahagia. sebab dia sedih melihat penderitaan yang saye alami. hampir setahun saye diduga dengan musibah yang bertimpa2. hidop saye hampir porak-peranda. saye hilang semangat. saye lalai. dan saye hampir tak kenal siapa saye. terok la jugak. hujung tahun lepas, saye pernah tak makan hampir 2minggu. setiap mase menangis. badan saye susut. saye demam terok. saye dah tak macam orang. nak solat pon tak ralat. kalu sujud tuh, rase mcm tak leh nak bangkit balik dah. tak de tenaga.

so, kawan2. rezeki itu bukan duit atau pangkat saje ye. inilah rezeki saye. inilah hikmah disebalik penderitaan yang saye tanggung selama nih. ini rezeki saye.

terima kasih mokni yang memungkin saye ke Tanah Suci. terima kasih. kak lon sayang mokni macam ibu kandung sendiri. hanya Tuhan saja dapat membalas jasa mokni.

terima kasih Ya Tuhan kerna sudi menjemput dan menerima saye sebagai tetamu-Nya disana. siapa lah saye ni, hanya seorang manusia yang terok lagi jahil. dan bukan itu saja, saye telah dikurniakan pelbagai 'bonus'. syukur alhamdulillah.

cita2 saye, nak bekerja keras untuk menjadi tetamu Allah sekali lagi. kalu boleh berulang2 kali. kalu tak pon,terus saja menetap disana. hahhahaa. itu tak mustahil, kan???


No comments:

Post a Comment

terima kasih daun keladi :)

Copyright to IYda Juhar
Designed by UMIESUEstudio 2015