Wednesday 15 April 2015

Resipi Saya : Ayam Goreng Masak Cili Kering

Assalamualaikum.

Masakan kali ni pon saya bagi nama sendiri jer. Hiks!!! Tapi masakan ni adalah kegemaran suami saya, setiap kali kami makan di Restoran Happy, Triang. Tauke nya orang Cina tapi semua pekerja termasuk tukang masak adalah orang Melayu-Islam.

Dah 3 tahun rasanya, saya mengunjungi Restoran Happy ni, tapi ini kali pertama terdetik dihati saya untuk cuba masak menu ini tambahan pula ianya masakan kegemaran suami tercinta. Cinta gituuuuu!!



Bahan-bahannya :
Sebelah dada ayam dipotong ala-ala dadu
4 tangkai cili kering (bergantung pada tahap kepedasan yang anda suka)
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 potong bawang besar 
Sedikit daun bawang
Sedikit kicap lemak manis (saya suka Kicap Cap Kipas Udang)
Sos tiram
Garam dan gula secukup rasa


Cara memasak :
Sedikit minyak masak untuk menumis. Terus masukkan bawang merah dan bawang putih. Bila dah sedikit wangi terus masukkan ayam tadi. Biasanya saya takkan biarkan bawang garing sebab risau bawang putih akan hangit. Apabila ayam kelihatan bertukar putih dalam kadar separuh masak  terus masukkan sos tiram. Jangan terlalu banyak, sebab ianya masin. Kemudian masukkan cili kering. Biasanya saya akan perlahankan sedikit api dan biarkan ianya mesra. Setelah nampak ayam dah masak barulah saya masukkan kicap lemak manis, bawang besar dan daun bawang. Diiringi dengan garam secubit dan gula secukup rasa. Ok!! Dah siap!! Hidang!!




Rasanya tak de la sesedap kat Restoran Happy tu kan, tapi boleh la untuk cubaan pertama. Inshaallah nanti kite try lagi. Heee!!!

Sile lah cube.


Thank you for reading this entry!





No comments:

Post a Comment

terima kasih daun keladi :)

Copyright to IYda Juhar
Designed by UMIESUEstudio 2015