Monday 2 March 2015

Sate Minang di Pekan Sehari Temerloh

Assalamualaikum.

Hujung minggu adalah hari yang paling saya suka. Saya paling suka hari ahad sebab ada pasar pagi atau pekan sehari. Saya suka pergi pasar. Saya suka tengok gelagat mereka yang ke pasar dan mereka yang berniaga di pasar. Dan paling best kat pasar biasanya ada banyak pilihan makanan atau sayuran kampung. Even lauk mentah pon ada pelbagai pilihan.

Ok. Ahad lepas, saya dan famili ke Pekan Sehari Temerloh. Pasarnya yang besar dan panjang sekali, di tepi sungai pula tu. Heaven!!!

Setiap kali ke Pekan Sehari Temerloh, sasaran utama saya ialah mahu makan Sate Minang kat tepi sungai tu. I cant remember since when I like Sate Minang. Sebab sebelum ni tak pernah kenal pon Sate Minang ni, now dah addicted la pula. Hiks!!!!

Kebiasaannya jam 12 tengahari, memang dah licin la Sate Minang ni, kuah pon licin. Alhamdulillah!! Semalam jam 12.30 kami sampai masih ade banyak lagi. Rezeki!! Terima kasih Allah!! So, this time dapat la order 3 set Sate Minang dan 2 pek keropok juga air. Tapi Dija punya tak ada kuah la, sebab rasanya agak sedikit pedas. Tak sesuai untuk kanak-kanak.


 Harga satu set Sate Minang RM3.50 ada 4 cucuk sate dan nasi impit
Keropok nya pula 1 plastik RM1


Tu dia Cik Jah sedang menikmati Sate Minang tanpa kuah. Hehehee!!




Setiap kali makan disini kami akan memilih meja yang menghadap sungai. Ini sungai Pahang. Itu signboard Temerloh selepas kejadian banjir hujung tahun lepas. Dan setiap kali menghadap sungai, ayah Khadijah akan bercerita mengenai banjir tahun lepas.


Inilah keadaan gerai Sate Minang tu. Sempoi je.


Seperti biasa selepas menikmati Sate Minang kat sini, kami akan meneruskan lagi perjalanan sehingga ke hujung pasar. Gerai ini, boleh dikatakan kami punya check-point la. Dan bermula dari gerai ni juga, cuaca dah tak panas dek kerana banyak pokok besar yang menutup panas matahari. Sejuk dan rendang je. 

Ok. Inshaallah!!! In future, saya akan cuba snap banyak gambar tentang keadaan Pekan Sehari Temerloh ye.


Thank you for reading this entry !


1 comment:

terima kasih daun keladi :)

Copyright to IYda Juhar
Designed by UMIESUEstudio 2015