Tuesday 10 March 2015

Resipi Saya : Makaroni Goreng Campak-campak

Asssalamualaikum!!

Rasa macam best pulak dapat bagi nama untuk masakan sendiri. Hahha!! Actually, this is my first time buat sharing tentang masak-masak. Saya suka makan, saya suka masak tapi saya tak expert pon masak.

Cerita pasal masak ni, teringat kat kawan saya, Suhaida, dulu kami sama-sama kerja kat Kinokuniya. Jadi untuk menjimatkan kos, kami bawa bekal setiap hari. Biasanya saya akan bawa nasi putih dan ayam goreng pastu letak kicap. Heee!!

Tapi si Suhaida ni rajin siap buat 2 jenis lauk. Setiap hari mesti tukar-tukar menu nya.

"Su, awak ni pandai masak la. Best la cenggini.."

"Eh, saye pon tak pandai la masak. Awak ingat saye pandai masak ke? Saye main campak-campak je ni. Masak ni macam kita belaja subjek kimia je. Kita letak je ape yang kite nak, janji kite selera makan ikut lidah kita. Alaaa try and error la"

Hebat sungguh jawapan si Suhaida ni kan, mentang-mentang la dia dulu amek course Chemistry. Ceh!! Kata Suhaida lagi, masak ni sebenarnya tak ada salah, tak ada betol. Ikut je citarasa masing-masing.

Boleh dikatakan selepas itu juga, saya dah makin rajin masak (time rajin la). Yang penting, makin berani masak dan mencuba. Cewaahhhhh!!

Ok. Dah banyak ke laut pulak ye. Saya nak share pagi tadi ada masak Makaroni Goreng Campak-campak je gitu ha. Sebabnya, ambil apa saja yang ada dalam peti ais kat rumah. Saya memang suka masak makaroni goreng, sekejap je dah siap. Cincai je.




2 genggam makaroni spring/ spirali kasi rebus sekejap bersama secubit garam kemudian tos kan
2 biji telur goreng hancur siap-siap

3 biji bawang putih potong-potong
1 biji bawang merah potong-potong

5 biji baby carrot potong kecil-kecil ( sebab dah tak ada sayur lain dalam peti ais), biasanya saya suka letak potato dan capsicum

Jom kita masak!!
Letak sedikit je minyak zaitun. Dah panas tu terus tumiskan kedua jenis bawang tadi. Kemudian terus masukkan carrot. Sebab nak kasi lembut. Bila dah wangi tu, terus masukkan makaroni/spirali. Terus letak sos yang seperti korang mahu. Saya pakai sos tomato dan sos cili je. Lepas tu seasoning tu garam dan gula sikit. Tu je. Biarkan mesra sekejap. Tutupkan api, masukkan telur hancur tadi. Kacau sikit. Dah siap!!!!


Agak-agak kalau nak tambahkan rasa tu, bole letak Oregano, ikut suka. But, for my daughter memang just as is.

Sila lah mencuba !!




No comments:

Post a Comment

terima kasih daun keladi :)

Copyright to IYda Juhar
Designed by UMIESUEstudio 2015